Firemná a obchodná mediácia
11.04.2010 18:21
Mediáciu možno využiť aj ako alternatívne riešenie sporov v komerčnej oblasti, pri riešení obchodných či zamestnaneckých sporov. Výhodou mediácie v obchodnej oblasti je jednoznačne fakt, že pri riešení mediáciou nedochádza k prerušeniu obchodných väzieb medzi firmami alebo podnikateľmi, ako tomu väčšinou býva pri súdnom konaní.
Snahou mediátora je dosiahnutie dohody strán, zmieru, kompromisu, … ktorý umožňuje ďalšiu dobrú spoluprácu a kedy strany môžu zohľadniť budúce dobré vzťahy pri spoločnom obchodovaní.
Mediácia poskytuje príležitosť prekročiť čisté právne postavenie a nachádzať špecifické riešenia zodpovedajúce skutočným podobám sporu. Tento prístup založený na zhode zvyšuje šance, že akonáhle strany svoj spor vyriešia, budú schopné udržiavať bežné obchodné a osobné vzťahy.
Obchodno-právna sa týka najmä:
- dodávateľsko-odberateľských vzťahov,
- spoluvlastníckych vzťahov,
- iných firemných, či vnútrofiremných vzťahov,
- finančných operácií,
- zákazníckych vzťahov
Pracovno-právna mediácia sa týka najmä:
- sporov z pracovného pomeru,
- z kolektívnych zmlúv a pod.
Mediácia v komerčnej sfére je vhodná predovšetkým:
1. v oblasti sporov medzi firmami a orgánmi štátnej správy a samosprávy
2. v oblasti spolupráce dvoch podnikateľských subjektov:
- pri nedodržaní zmluvných podmienok
- pri fúziách či delení firiem
- pri tvorbe dlhodobých zmluvných vzťahov
- pri riešení kooperačných vzťahov
- oblasť e-komercie
3. v oblasti vnútropodnikovej:
- pri riešení sporov medzi spolumajiteľmi
- pri riešení sporov medzi zamestnávateľom a zamestnancami (odbory)
- pri riešení sporov medzi jednotlivými zamestnancami
- pri narušovaní integrity riadenia
- pri zmenách podnikateľských zámerov, vytváraní stratégie firmy, konsolidácii či transformácii
- pri vytváraní či zmenách podnikovej kultúry
4. v oblasti spotrebiteľských sporov:
- pri riešení sporov medzi zákazníkom s výrobcom, predajcov
- pri nedodržaní zmluvných podmienok predaja, garancie opráv
———
Späť